شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.




ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 33 رأی - میانگین امتیازات: 3.82
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حقوق والدین
نویسنده پیام
مدیر بخش خبر
*



وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 799
تاریخ عضویت: Mar 2013
اعتبار: 15
سپاس کرده: 418
409 بار سپاس شده در 223 ارسال

حالت من: هیچ کدام

ارسال: #1
حقوق والدین
مقدمه

« خانواده به عنوان کوچکترین مجموعه‌ی تشکیل دهنده جامعه دراعتلا و یا انحراف آن تنش موثری دارد که به اعتلا و یا انحراف خود خانواده پیوند خورده است. براین اساس یکی از عواملی که موجب ثبات و اعتلای خانواده خواهد شد آن است که اعضای این مجموعه‌ی کوچک حقوق یکدیگر را رعایت کنند. این امر در نهایت موجب حقوق جامعه از سوی افراد خانواده و بالعکس رعایت حقوق ایشان از سوی جامعه خواهد شد. احترام فرزندان به حقوق والدین نیز در همین حوزه قرار می‌گیرد. که پدر و مادر را در ایفای نقش راهبری خانواده تقویت و ترغیب خواهد کرد. در نتیجه موجب نقش خود خانواده در پیشبرد اهداف متعالی جامعه خواهد شد.»(معصومه،۱۳۸۵)

« در مکتب اسلام در مجموع باید و نبایدها، مجموعه‌ای از حقوق بیان شده که ازآن جمله است. حقوق خدا برانسان و حقوق والدین(پدر و مادر) بر انسان. یکی از دقیق‌تریم مسائلی که اسلام به آن پرداخته ، تقابل این دو حق است. نحوه‌ی تعامل این دو حق، باعث بحثهای فراوانی می‌شود که البته این بحث دربررسی و تعامل در مسئله حقوق پدر و مادر برفرزند و ظیفه‌ای که فرزند نسبت به والدین دارد اجتناب ناپذیر است. اسلام در متن کتاب خود قران به صورت ویژه‌ای به وظیفه‌ی خود نسبت به والدین پرداخته است. همچنین به این مسئله در احادیث فراوان معصومان(ع) توجه شده است. همچنین قران در برخی آیات که درباره‌ی اطاعت از پدرو مادر و احسان‌ به آن ها سخن می‌گوید به تعامل و رابطه‌ی این اطاعت با پیروی ازدستورهای خداوند به صراحت تاکید می‌کند خطوط و مرزهای آن را مشخص می‌کند(۱۳۸۸)(سایت بلاغ)

گاهی به دلیل نزدیکی و پیوند صمیمانه ای که معمولاً بین پدر و مادر و فرزندان وجود دارد، برخی ممکن است در روابط روزمره‌ی خود کم‌تر متوجه حریم والدین باشند. آموزه‌های اسلامی برحفظ این حد و مرکز تاکید می‌کند و به فرزندان متذکر می‌شود که احترام پدر و مادر را پاس بدارند.(۱۳۸۸)

در این نوشتار سعی برآن است والدین از دیدگاه قران و نحوه‌ی ارتباط وتعامل با آن‌ها بررسی شود.

تعریف حقوق

« در لغت حق را قرار گرفتن چیزی در جایی که شایسته آن است، و نیز امری ثابت که انکار آن جایز نیست معنا کرده‌اند. حقوق نیز جمع حق است(سایت پارسی جو، ۱۳۸۵)»

« حقوق جمع حق است و برد و معنی مجموع مقرراتی که براشخاص از این جهت که در اجتماع هستند حکومت می‌کند. و نیز، امتیازات و توانایی‌هایی که هر جامعه منظم برای افراد خود می‌آورد حق می‌نامند.(جوادی و همکاران،۱۳۷۶،ص۴۰۰)»

« حقوق مجموع قوانین و مقررات حاکم بر اعمال و روابط مردم است و در صورت لزوم دولت افراد را به رعایت آن مجبور می‌کند.(ویزارد،۱۳۸۶)»

« حقوق مجموعه قوانین و مقررات حاکم برارتباط اجتماعی انسان‌ها که باعث نظم در جامعه می‌شود.»( helofar81.persiangigin)(1388)

«حقوق جمع حق است و حق قدرتی و اختیاری است که شخص در مقابل اشخاص دیگر دارد. مثل: حق آزادی»(ویزداد۱۳۸۶)

«سلطنت و تسلط استقلالی یا قراردادی و یا غیرقراردادی اشخاص یا اشیا را حقوق گویند»(۱۳۸۵ص۳۶۴-معین)

«حقوق از نظر حقوق‌دانان اقتدار، سلطه و اختیاری است که برای اشخاص مشخص شده و دیگران مکلف به رعایت آن‌هستند»

(رشیدی-۱۳۸۷)

انواع حقوق افراد

در یک تقسیم بندی کلی می‌توان حقوق افراد را در سه دسته قرار داد:

۱٫حقوق سیاسی: حقوقی هستند که اتباع یک کشور به وسیله آن می‌توانند در حاکمیت کشور متبوع خود مستقیم یا غیر مستقیم شرکت نمایند. مشارکت در انتخابات چه به عنوان رای دهنده و یا انتخاب شونده همچنین دارا بودن بعضی مشاغل همچون وزارت، سفارت و مشابه آن از جمله اعمال حقوق سیاسی به شمار می‌روند.

۲٫حقوق عمومی: حقوقی است که لازمه شخصیت انسانی است و تمامی افراد جامعه می‌توانند از آن برخوردار گردند. هر شخص در هر طبقه‌ای از جامعه قرار بگیرد باید از این حقوق بهره بگیرد. بعضی از این حقوق ممکن است به عنوان مجازات به وسیله‌ی قانون سلب گردد. حق ملیت، حق داشتن کار، مسکن،آزادی، رفت و آمد، آزادی بیان و… جز حقوق عمومی قرار می‌گیرند.

۳٫حقوق خصوصی: به رابطه‌ِ شخص با فرد بخصوصی یا مالی یا شخصی دیگری می‌پردازد، فرد بر اثر این ارتباطات اختیاری پیدا می‌کند که دیگران آن رابطه و اختیارات را ندارند ولی ملزم به رعایت و احترام گذاشتن به آن‌ها هستند مثل حق مالکیت، حق شفعه و….(رشیدی،۱۳۸۷)

از دیگر انواع حقوق افراد بریکدیگر حق والدین بر فرزندان است.

حقوق والدین یعنی چه؟

«حق پدر و مادرآن است که فرزند بداند آنها برای او زحمات بسیار کشیده و برای تربیت و پرورش آو آسایش و راحتی خود را فدا کرده‌اند. پس فرزند همواره پدر و مادر خود را محترم بداند و از کارهایی که موجب رنجش و اذیت آنهاست پرهیز کند. مشکلاتش را برطرف کند و در صورت نیاز مخارج آن‌ها را بپردازد و رضایت آنها را کسب کند که رضایت ‌خدا در رضایت پدر و مادر است»(جعفری ۱۳۸۷)

«در فرهنگ ارزشهای اسلامی مقام والدین پس از مقام خداوند و توصیه‌ها و سفارش‌ها در رعایت احوال آن‌ها پس از توصیه در عبادت خدا و خودداری از شرکت اوست.پیمانی که خداوند از بنی اسرائیل گرفته بود این است که جز خدای یگانه را عبادت نکنند و به پدرو مادر احساس نمایند:« لا تَعْبدون اِلّا الله وَ بِالْوالدِیَنِ احساناَ»(بقره ۸۳)

این توصیه‌ها و رعایت آن‌ها به خاطر اهمیت نقشی است که آنها درباره‌ِ فرزندان ایفا کرده و می‌کنند و هم به خاطر زحمات بدون چشمداشتی است که در دروان رشد فرزند محتمل شده‌اند(قائمی۱۳۷۲،ص۱۳۹)

پدر و مادر دو وجود پرارزشی هستند که در تمامی ادیان آسمانی و نفی مکتبهای غیرالهی مورد احترام و تکریم می‌باشند. قران و اهل بیت پیامبر این حس درونی انسان را که از عاطفه و عقل سرچشمه می‌گیرد تحریک نموده و با بیانات مکرر و مفصل خود ارزش آن را آنطور که باید و شاید خاطرنشان ساخته‌اند و به فرزندان دستور داده اند که لحظه‌ای از احترام به پدران و مادران غفلت نکند(طاهری۱۳۷۰، ص۸۹)

مهم‌ترین رابطه میان انسانی با انسان دیگر رابطه‌ی فرزند با پدر و مادر است که اصل وجود فرزند وابسته به آنها است. آنچه پدر و مادر برای فرزند انجام می‌دهند به هیچ وجه فایل جبران و مقابله نیست و از این رو نمی‌توان براساس قاعده‌ی قسط و عدل رفتار آنان را پاسخ داد.(شیروانی۱۳۸۱،ص۱۹۹)



ضرورت رعایت حقوق والدین

قدرشناسی از ولی نعمت امری فطری و طبیعی است و هر انسان طبیعتاً از افردای که به او احسان نموده و یا خدمت کرده‌اند تقدیر و سپاس به‌عمل می‌آوردند. جایگاه پدر و مادر در این مقام بس عظیم و ارزشمند است خداوند از همان روز نخست که انسان را آفرید و از حضرت آدم و حوا نسل بشر تداوم یافت به توسط پیامبران، مقام و منزلت والدین را بیان کرده و سپاس از زحمات بی‌دریغ آنان را به فرزندان گوشزد فرمود. قران کردیم در برخی آیات و حیاتی خویش به این مهم تصریح و عالی‌ترین آموزش اخلاقی را که در حقیقت کامل‌ترین منشور اخلاقی بشر می‌باشد به جهانیان عرضه نموه است(iing.org،۱۳۸۸)

هر یک از ما در ذهن خود از پدر و مادر تصویری داریم که ممکن است با تصویر دیگری متفاوت باشد. این تصویر که برگرفته از تجربه‌ی ما از زندگی با پدر و مادر است، می‌توانند در بردارنده ی افتخار و سربلندی، قدردانی و احترام، رضایت و خرسندی، یا ترحم و دل‌سوزی، سردی و بی اعتنایی و نارضایتی و انتقاد است.

در عین حال همه‌ی ما می‌کوشیم رضایت پدر و مادر را جلب کنیم،‌حرمت آن‌ها را نگه داریم و دستوراتشان را اطاعت کنیم، به تجربه دیده شده است که انسان‌هایی که پدر و مادر خود را می رنجانند، در زندگی کامروا و خوشبخت نمی‌شوند و آنان که بدون چشم داشت به پدر و مادر خود خدمت می کنند، زندگی موفق‌تری دارند. حفظ حرمت پدر و مادر خود خدمت می‌کنند، زندگی موفق‌تری دارند. حفظ حرمت پدر و دستورات وی به قانون مند کردن فرزندان کمک می‌کند و محبت و احترام به مادر حس قرار دانی و تشکر گزاری را قوی تر می سازد( اعتصامی۱۳۸۷،ص۲۳۶)



انواع حقوق والدین

۱-احساس و نیکی در حق والدین: قران کریم معیار ارزش را در رابطه با پدر و مادر احساس قرار داده است و هیچ آیه‌ای نیامده که باید با پدر و مادر رفتاری عادلانه داشته باشیم زیرا در چنین موضوعی، عدل کارای ندارد(شیروانی ۱۳۸۸،ص۱۹۹) هیچ چیز در نظر والدین گرانتر و پربهاتر از نیکی فرزند به آن‌ها نمی‌باشدصرف‌نظر از آنکه انجام این نیکی‌ها و وفاداری‌ها و قدر‌شناسی‌ کوچکی است نسبت به مقدار فراوانی از زحماتی که پدران و مادران تحمل می کنند و در حقیقت فرزند مدیون آنهاست ولی والدین با نیکی‌های فرزندانشان‌خود را خوشبخت و پیروز می ببیند.(مغینه ،ص۱۴۳ و۱۴۲، ۱۳۹۷هـ .ق) و اینک چند آیه وحدیث در احسان به والدین: «واعبدوالله و لاتشرکو و بالوالدین احساناً» (سوره‌ی نساء آیه۳۶)

«لا تشرکو به شیاً و بالوالدین احساناً»(انعام ۱۵۱)

قالَ رَسُولُ اللهِ(ص): بّرُ الْوالِدینِ اَفْضَلَ مِنَ الصّلواهِ و الصَّوْمِ وَ الْحَجَّ وَ الْعُمْرَهَ وَالْجَهادِ فی‌سبیل الله

رسول‌ خدا فرمود: نیکی و احسان به پدر و مادر از نماز و روزه و حج و عمره و جهاد در راه خدا افضل و برتر و ثوابش بیشتر است(طاهری،۱۳۷۲، ص۲۵۹ نقل از جامع السعادت، ج۲ ،ص۹۱)

امام صادق(ع) مقصود از احسان به والدین را مصاحبت نیکو با آن‌ها بیان فرموده‌اند.(بلندی روشن،۱۳۸۸).( rss.nahad.ir)

2- احترام و تواضع: «وَقَضَی رّبُکَ اَلّا تَعْبُدُوا اِلّا اِیّاهُ وَ بِالْوالِدینِ اِحساناً اِمّا یَبْلُّعَنَ عِنْدَکَ الْکِبَرَ اَحَدُهُما اَوْ کِلا هُما فَلا تَقُله لَهُما اُفٍ و لا تَنْهَرْ و قُلْ لَهُما قَولاً کریماً-واَحْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَّ الرَّحْمَه»

خدای تو حکم فرموده جز او نپرستید هیچکس را و درباره پدر و مادر نیکویی کنید چنانکه هر دو یا یکی ازآن‌ها پیرو سالخورده شدند، به آنها اف نگو و آن‌ها را از خود مران و با ایشان با اکرام و احترام سخن گو و همیشه بال تواضع و تکریم را با کمال و مهربانی برای آنها بگستران»(قران کریم سوره‌ی بنی اسرائیل آیات۲۳ و ۲۴)

در چهار سوره از قران کریم نیکی به والدین بلافاصله بعد از مسئله توحید قرار گرفته، این همردیف بودن دو مسأله بیانگر این است که اسلام تا چه حد برای پدر و مادر احترام قائل است. اهمیت این موضوع تا آن پایه است که هم قران و هم روایات صریحاً توصیه می‌کنند که حتی اگر پدر و مادر کافرما باشند رعایت احترامشان لازم است در سوره‌ی لقمان آیه ۱۵ می‌خواهیم:« و اِنْ جاهداک علی ان تشرک بی‌ما لیس لک به علم فلا تطعهما و صاحبهما فی‌الدنیا معروفاً»(شیرازی ۱۳۷۲،ص۷۸) از شرایط احترام این است که هر روز نگاه رحمت آمیزی نسبت به والدین کند و البته در چنین صورتی خداوند به ازای هر نظری اجر و مزد قبول شده‌ی را اعطا میکند(امالی طوسی ،ج۱، به نقل از قائمی ۱۳۷۲،ص۱۴۰)

امام صادق(ع) فرمود: (لو علم الله شیئاً هو ادنی من اف لنهی عنه و هم من ادنی العقوق،‌ و من العقوق ان ینظر الرجل الی والدیه فیحد انظر الیها)

اگر چیزی کمتر از اف وجود داشت، خدا از آن نهی می‌کرد و این حداقل مخالفت. و بی احترامی نسبت به پدر و مادر است و از این جمله نظر تند و غضب آلود به پدر و مادر کردن می‌باشد(جامع السعادت ج۲ ص۲۵۸ ،به نقل از شیرازی ۱۳۷۲،ص۷۹)

امام علی(ع): کمترین پاداش خوبی به پدر و مادر این است که در آینده مورد محبت فرزندان قرار خواهد گرفت. (سایت احمد مطالبی،۱۳۸۸)

۳- اطاعت از والدین: در قران کریم اطاعت و تکریم پدر و مادر در کنار اطاعت پروردگار ذکر شده است و این نشان دهنده این مطلب است که حق پدر و مادر از بزرگترین حقوق و برهمه چیز مقدم است. بیچاره و بدبخت کسی است که در انجام وضایف نسبت به پدر و مادر کوتاهی نموده یا مغضوب آنها قرار کرفتید(طاهری، ۱۳۷۰،ص۸۹،) به روایت ابوبکر صدیق رضی‌الله عنه: رسول خدا(ص) فرموده است: مجازات بقیه گناهان را خدا از هر که بخواهد تا قیامت به تاخیر می اندازد مگر حق کشی و نافرمانی والدین که مجازات آن‌ قبل از آخرت در دنیا هم به آدمی می‌رود(رئوفی،۱۳۸۸)( ۵۵a.net). امام صادق فرمودند:« مردی نزد پیامبر آمد و عرض کرد: ای رسول خدا، مرا سفارش کن. فرمودند:« چیزی را شریک خداوند قرار مده، اگر چه به آتش سوخته شوی و شکنجه بینی، مگر اینکه به زبان در ظاهر اظهار کنی و قلبت به خدا ایمان داشته باشد و سفارش دیگر درباره پدر و مادرت است که ازآنها فرمان ببر و به آنها نیکی کن، هر چند که زنده یا مرده باشند و اگر به تو دستور دادند که خداوند و مالت را کنار بگذاری، این کار را بکن که انجام این کار، از ایمان است.»(بهجو۱۳۶۴، ص۲۱۸ نقل از اصول کافی)

(از سایت احمد مطالبی،۱۳۸۸)

وَ برّاً بِوالِدتی وَلَمْ یَجْعلنی جَبّاراً شَقّیاً(بقره ۲۱۵)

۴- شکر و دعا:‌از وظایف فرزند شکر گذار و دعاست. امام رضا فرمود:‌آنکس که سپاس والدین را نگوید. خدای را سپاس نگذارده است:« من لم یشکر و الدیه لم یشکر اله»(عیون اخبار الرضا ۲ به نقل از قائمی۱۳۷۲)(ص۱۴۲ و ۱۴۳)

خداوند متعال در آیات حیات بخش خویش هم سپاس از پدر و مادر را در کنار سپاس‌گذاری و پرستش ذات خویش بیان داشته می‌فرمایند:«واخذنا میثاق بنی اسرائیل لاتعبدون الا الله و بالوالدین احساناً» بقره ۸۳٫( iing.org)

در قران دعا برای والدین از زبان اولیا و انبیا نقل شده که ابراهیم(ع) فرمود:«رَبَّنا اغفِرلی وَلوالِدَیّ وَ لِلْمومنینَ یَوْمَ یَقوم‌ الحِسابْ»(ابراهیم ۴۱) و نوح نبی فرمود:«رَبّ اِغْفِرلْی و لِوالِدیَّ وَ لَمِنْ دَخَلَ بَیْتی مُومناَ»(نوح۲۱).

امام صادق نیز هر روز دو رکعت نماز برای فرزند و دو رکعت هم برای پدر و مادرش می‌خواند(وسائل الشیعه به نقل از طاهری ج۲ ،۱۳۷۲،ص۲۵۶) و امام زین‌العابدین می‌فرماید: بار خدایا پدر و مادر مرا به بهترین چیزی که به پدر و مادران با ایمانت اختصاص داده ای امتیاز بده ای بخشنده ترین بخشنده‌ها(صحیفه‌ی سجادیه دعای ۲۴ به نقل از طاهری،۱۳۷۲)(ص ۹۹ و ۱۰۰،)

در رواتی از امام صادق(ع) نقل شده که فرموده‌اند: فرزند سه و خلیفه در قبال پدر و مادر دارد. شکر گذاری آن ها در همه حال اطاعت آن‌ها در آنچه امر و نهی می‌کنند غیر از معصیت الهی و خیرخواهی آن‌ها را آشکارا و نهان.(سایت ایران پردیس،۱۳۸۸)



دعای امام سجاد در حق پدر و مادر خویش

پروردگارا مرا آنچنان بساز که از پدر و مادرم هراس داشته باشم و نسبت به آن‌ها نهایت احسان و گذشت و نیکی را داشته باشم آنگونه که مادران مهربان عطوف به فرزندان خود. خدایا چنان کن که اطاعت من از پدر و مادر و محبت و نیکی من در حق آن‌ها به دیدگانم خوشتر و لذتبخش تر از خوابزده باشد. و در قلبم گواراتر از آب سردی که به کام تشک تشنه‌ای ریخته شود. تا آنجا که خواست آنها را برخواست خود ترجیع دهم و رضا و خشنودی آنها را برا رضا و خوشحالی خودم مقدم بدارم. خدایا نیکی‌های آنها را در حق من به دیدگانم بزرگ و زیاد جلوه ده اگر چه کم باشد و نیکی‌های مرا در حق آنها به چشم من ناچیز و کوچک نما اگر چه بسیار باشد(صحیفه سجادیه به نقل از مغنیه،۱۳۹۱ هـ .ق،ص۱۴۱ و ۱۴۲)



۵٫حقوق والدین بعد از مرگ آن‌ها:بسیاری از پدر و مادر‌ها در حیاتشان نیاز مادی به فرندانشان ندارند، اما نیاز معنوی چه در این عالم و چه در عالم برزخ امری حتمی است، آن ها سخت محتاج به دعا و استغفار فرزندان و بازماندگان خود هستند. دو رکعت نماز فرزند باعث شادی و تعالی روح آنان در عالم برزخ و قبر است. و چه بسا پدر و مادر در حیاتشان از فرزندانشان راضی بودند. ولی پس از مرگ بخاطر فراموش‌کردن و از یادبردن آن‌ها مورد غضب پدر و مادر قرار گرفته و عاق والدین می‌شوند(طاهری،۱۳۷۲ ص۹۹-۱۰۰) از آنجا که پدر و مادر نقش اساسی را در تربیت فرزند دارند و از آنجا که در سالهای کودکی همه‌ی نیازمندی‌های فرزند خود را با دلسوزی و بذل مال و سعی زیاد مرتفع کرده‌اند و از آنجا که هیچ کس دیگر مثل پدر و مادر اینطور ایثارگرانه عمل نمی‌کنند. خداوند دستور می‌دهد که فرزند حتی بعد از مرگ برای آنان رحمت و مغفرت طلب کنند:‌این بدان معناست که ازآنان نگسلد و رابطه‌اش با آنان منقطع شود و خدماتی را که ازآنان دریافت کرده نباید فراموش کند و بی مزد بنهد این طور تفکر خاص فرهنگ اسلامی است، بدیهی است که یک ماتریالیست یا بی‌ خدا اینگونه عکل نخواهد کرد و تأیید نمی‌کند، زیرا در نظام فکری که بی‌خدا دارد همه چیز با مرگ تمام است و دعا و آموزش معنی ندارد.(آموزگار،۱۳۷۲،ص۲۷۳) و حدیثی از پیامبراکرم در این مورد که می فرمایند:« سرور نیکان در روز قیامت مردی است که بعد از مرگ پدر و مادرش به آنان نیکی کرده باشد.»(موگهی،۱۳۷۱،ص۱۸۹)



۶-رفع نیاز آن‌ها

و آن از اشرف سعادت و افضل قربات است و در آیات و اخبار ترغیب بسیار به آن شده است. پس هر مومنی را سزد که نهایت اهتمام را در اکرام و تعظیم والدین بجا آورد و کوتاهی و تقصیر در خدمت ایشان ننماید.و اگر چیز ضرور داشته باشند پیش از آنکه اظهار کنند به ایشان بدهد و اف برایشان نگیرد.(قمی،۱۳۷۲،ص۱۳۵)

حقوق والدین

عبارت است از خشم آوردن و آزردن دل و شکست خاطر پدر و مادر یا یکی از آن‌ها. و آن اشد انواع قطع رحم و از گناهان کبیره است بیچاره کسی که عاق پدر و مادر باشد: نه در دنیا خیر می‌بیند و نه در آخرت و نه از عمر برمی‌خورد و نه از عزّت، بعلاوه آیات، اخباری که در مذّمت آن وارد شده جمیع آیات و اخباری که در ذّم قطع رحم وارد شده به مزمت آن نیز دلالت می‌کند(قمی ،۱۳۷۲،ص۱۳۲و۱۳۳) گاهی فرزندان نافرمانی والدین را کرده و مورد نفرت او قرار می‌گیرند. در چنان صورتی مورد رحمت و عنایت خداوند هم قرار نخواهند گرفت(قائمی،۱۳۷۲،ص۱۴۶)، رسول خدا(ص) فرمود:«قسم به آن‌کس که مرا به حق مبعوت کرد عاق والدین بوی بهشت را نمی‌یابد.(مکارم الاخلاق به نقل از قائمی،۱۳۷۲،ص۱۴۶).

از جلوه‌های عقوق و حداقل اقدامی که منجر به عقوق می‌شود می‌توان این دو مورد را ذکر کرد.

۱-گفتن اف به پدر و مادر ۲- نگاه تند به پدر و مادر(اصول کافی ج ۲ به نقل از قائمی،۱۳۷۲،ص۱۴۶)



نتیجه

نتیجه می‌گیریم که مهم‌ترین رابطه‌ی میان انسان‌با انسان دیگر رابطه‌ی فرزند با پدر و مادر است که اصل وجود فرزند وابسته است به آن‌ها به تجربه دیده شده است که انسان هایی که پدر و مادر خود را می‌رنجانند، در زندگی کامروا و خوشبخت نمی‌شوند وآن‌هایی که بدون هیچ چشمداشتی به پدر و مادر خود خدمت می کنند، زندگی موفق و کامرای دارند. رعایت حقوق والدین از سوی فرزندان موجب ثبات و اعتلای خانواده خواهد شد. احترام به پدر و مادر آن‌ها را در ایفای نقش راهبردی خانواده تقویت و ترغیب خواهد کرد و در نتیجه موجب تقویت نقش خود خانواده در پیشبرد اهداف تعالی جامعه خواهد شد.
امضای pari:


[تصویر:  e8cc380640f61.jpg]
04-03-2013 09:53 AM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط: مهسا ، tshant
دارم فعال میشم
*



وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 202
تاریخ عضویت: Apr 2013
اعتبار: 5
سپاس کرده: 90
73 بار سپاس شده در 53 ارسال

حالت من: هیچ کدام

ارسال: #2
RE: حقوق والدین
چه خوبه که اگر این مطالب را همه رواج بدن
06-22-2013 04:04 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط: pari
ارسال پاسخ  ارسال موضوع 


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  شما جز کدام گروه از والدین هستید؟ مهسا 0 1,244 03-22-2013 03:54 PM
آخرین ارسال: مهسا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان